Het Duitse energiebedrijf RWE gaat samenwerken met een bedrijf in ‘slimme contracten’ om het opladen van elektrische auto’s te vergemakkelijken en eerlijker te maken. Daarbij maken ze gebruik van de blockchain-technologie, de drijvende kracht achter virtuele munten als Bitcoin.

Als je nu je elektrische auto wil opladen, moet je een contract afsluiten voor de tijd die je wagen bij het oplaadpunt doorbrengt. Twee onverwachte bedrijven willen daar een einde aan gaan maken, schrijft Coindesk. Het gaat om het reusachtige Duitse energieconcern RWE en aanbieder van ‘slimme’ digitale contracten Slock.it.

Slock.it is een bedrijf dat contracten aanbiedt via de blockchain-technologie. Daarbij maakt het gebruik van de cryptomunt Ethereum, een soortgenoot van Bitcoin. De startup, gevestigd in het Duitse Mittweida, wil ‘het geautomatiseerde hart van de deeleconomie’ worden. Airbnb-verhuurders gebruiken Slock.it al om hun contracten helemaal automatisch te laten verlopen.

In plaats van een contract voor de huur van het oplaadpunt over een bepaalde tijd, wil RWE het mogelijk gaan maken om de hoeveelheid stroom die je consumeert, te kopen. De techniek, die dit jaar beproefd zal worden met testen in Duitsland, draait erom dat elektriciteit voor een auto straks net als benzine afgerekend kan worden. Zeker handig in Europa, waar miljoenen autorijders jaarlijks een ander land op zoeken. Een apart contract per land is straks niet meer nodig.

Opladen bij stoplicht

Je waardeert straks je auto op vanaf je bankrekening en het oplaadstation zal een borg in rekening brengen. De oplaadsessie begint dan voor zolang dat nodig is. Dat kan nog steeds in de parkeergarage zijn, maar op termijn ook de rij voor het stoplicht. De auto praat dan met een oplaadpunt onder het wegdek en laadt de wagen op terwijl die wacht op groen. Zonder elke keer een contract te hoeven afsluiten, is laden in mini-termijntjes straks mogelijk.

Deze techniek is afgekeken van het blockchainplatform waarop cryptomunten als Bitcoin en Ethereum opereren. Decentraal is het toverwoord: elke plek waar Bitcoins opduiken, heeft een compleet grootboek van alle vorige transacties. Zo is het onmogelijk om een valse Bitcoin in omloop te brengen.

Slock.it-oprichter Tual legt het zo uit tegen IB Times: "De auto zegt: 'Hoi, ik ben auto XYZ op de blockchain', en het oplaadpunt geeft je wat stroom. Deze objecten zijn autonoom, ze praten met elkaar en er is geen contract benodigd."

Uiteindelijk moet opladen via de blockchain gaan leiden tot een eerlijkere rekening én een efficiëntere verdeling van de stroom.

Om straks gebruik te maken van de Ethereum-oplaadpunten van RWE heb je wel een digitale portemonnee vol met Ethereums nodig.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl